همدل

مرجع مطالب و اطلاعیه های دانشجویی

همدل

مرجع مطالب و اطلاعیه های دانشجویی

اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی داستان کوتاه (جایزه ادبی هزار و یک شب) با موضوع مهاجرت با حضوراساتید، دانشجویان و فرهیختگان افغانستان و ایران در سرای محله شهادت دولت آباد شهرری برگزار شد.

به گزارش همدل (مرجع مطالب و اطلاعیه های دانشجویی)، سید وحید ظهوری مدیر علمی جشنواره، رئیس بنیاد علمی فرهنگی کوثر و دبیر مرکز هماهنگی تشکل های فرهنگی افغانستان در این مراسم گفت: جشنواره داستان کوتاه جایزه ادبی بلخ (هزار و یک شب) برای چهارمین بار با موضوع داغ مورد بحث محافل ملی و بین المللی یعنی مهاجرت، ادبیات غنی و پر معنای کشور را روشن نگه داشته است.

جشنواره ادبی محملی است برای معرفی و بهره گیری از ذخیره معنوی تمدن بشری و مهد زبان فارسی خراسان بزرگ و آریانای قدیم که ایران و افغانستان وارث آن است.

وی ادامه داد:  حضور و مشارکت باشکوه در این جشنواره وطنی بهره مندی و بهره مند ساختن علاقه مندان و حافظان حوزه فرهنگی و تمدنی کشورهای دارای قدمت تاریخی و وسیع ایران و افغانستان است از ظرفیت گنجینه ی با ارزش این حوزه به اندازه توان و ظرفی که در اختیار داریم و بالاخره از آنجایی که داستان کوتاه قالبی از نوشتار روایی منثور و گونه ای از ادبیات داستانی است باید رسالت و تعهد جهت دار و ارزشی آن مغفول نماند. زیرا نویسنده در آن برشی از زندگی یا حوادثی را که مبتنی بر جعل و خیال است، می نویسد و انسان که همواره نیازمند خواندن و شنیدن داستان و انواع گونانگون آن بوده و در هیچ عصری بی نیاز نخواهد شد، با آن می تواند هدایت شود.

ظهوری گفت: داستان و به ویژه داستان کوتاه که در زندگی انسان ها دارای جنبه های پندآموز و عبرت انگیز است که به نوعی درس زندگی و تجربه بهتر زیستن را به انسان می آموزد و امروز داستان در جهان تجربه ی تلخ بیش از سه دهه آوارگی مردم مسلمان را مانند یک سونامی به گونه ای تجربه می کند که اوج خودجوش داستان سرایی واقعی همراه شده با ملت ما محسوب می شود.

 مدیر علمی جشنواره هزار و یک شب در پایان سخنانش با تشکر از همه همراهان این جشنواره گفت: در پایان درباره این جشنواره لازم است یادآور شوم که اینگونه کارهای ارزشی و فرهنگی چنانچه خود شاهدم خلاف تصور سهل بودن، کار آسانی نیست، لذا به همه عزیزان فعال فرهنگی بخصوص در این جشنواره که با عشق و جان، سختی ها و مشکلات را به دوش می کشند و با گذر از موانع آن آسان و دست یافتنی می سازند، باید خسته نباشد و دست مریزاد عرض کرد.

 

بیان خاطرات سفر به افغانستان

رویا شکیبایی نویسنده رمان "خواستم بگویم خون را ببین" و خانم شهره قائم مقامی نویسنده رمان " عشق افغان" به بیان خاطراتشان از سفری که به افغانستان داشتند گفتند و انگیزی که برای نوشتن کتابشان داشتند را بیان کردند.

 

تقدیر از همکاران و همراهان جشنواره

*** سید شفیع حسینی سمنگانی (خبرگزاری آوا)

 *** ارشاد احراری (تلویزیون ملی و تمدن)

 *** سید حسین حسینی (خبرگزاری صلح پرس)


"گل سرخ" اشک حاضران را جاری کرد

بخش دوم این مراسم با اجرای شعر "گل سرخ" از قنبرعلی تابش شاعر معروف افغانستانی توسط گروه رزهای صورتی ادامه یافت، قنبرعلی تابش این شعر را برای دخترش سروده و گفته: شامگاهی دخترم "زینب" گفت: بابا چرا همیشه بچه های کوچه به من می گویند "افغانی" . گفتم دخترم مهم نیست ما افغانییم. پاسخ داد  "بابا من افغانی نیم" از آن لحظه این شعر در جانم شعله زد، در این شعر تابش سعی کرده تمام شهرهای مختلف افغانستان را نام ببرد و تک تک افتخاراتش را بشمارد به امید این که گل های سرخ سرزمین افغانستان با افتخارات وطنشان آشنا شوند، بخصوص کسانی که در ایران و خارج از افغانستان به دنیا آمده و اطلاعات کمتری نسبت به افغانستان دارند.

ابتدای اجرای این شعر که با حرف ها و صدای اشک بار دختر بچه ای آغاز می شود باعث بغض و اشک ریختن عده ای از حاضرین در این مراسم شد.

 

قرائت بیانیه هیئت داوران و تقدیر از داوران جشنواره "هزار و یک شب"

در بخش دیگری از این مراسم بیانیه هیئت داوران توسط خانم جعفرقلی رئیس این هیئت قرائت شد و پس از صحبت های ایشان از داوران این جشنواره ژیلا تقی زاده، بهاره ارشد ریاحی، سپیده نازیار، زهرا هادی، رزیتا بهزادی تقدیر به عمل آمد.

 

بخش پایانی این مراسم هم به معرفی برگزیدگان جشنواره "هزار و یک شب" اختصاص داشت

هیئت داوران با بررسی داستان های رسیده و ارزیابی آن ها با معیار رعایت اصول داستان نویسی و عناصر داستانی برگزیدگان و شایستگان تقدیر را به ترتیب ذیل اعلام می دارد:

*** رتبه اول به طور مشترک آزاده حسینی تنکابنی و سولماز امینی به ترتیب برای داستان "قصه قناری و دلفین" و "زلاتیا" اهدا شد.

*** رتبه دوم به ندا نوبت برای داستان "شب تخمک گزاری لاک پشت ها" اهدا شد.

*** رتبه سوم هم به طور مشترک به زهرا نراقی و زهرا زمانی به ترتیب برای داستان "دلم درد می کند" و "تنها دلخوشی دنیا " اهدا شد.

*** شایستگان تقدیر به فاطمه خاوری، سمیرا آرامی و قاسم ملا احمدی به ترتیب برای داستان های "هزاران جا مثل اینجا"، "دربست عشق آباد" و "22 روز مانده" اهدا شد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">